اصلاً حسین جنس غمش فرق می‌کند

من و اُنسم

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب میخواندم،به مطلبی رسیدم راجع به انس و انواعش...
بزرگی گفته انس سه نوع است:
اول:انس به عبادت
دوم: انس به خلوت(بعضی برای خود خلوتی دارند و گوشه ای که از ازدحام مردم دور باشد انتخاب و برای عبادت و تفکر برمیگزینند وبا حواس جمع تری به عبادت میپردازند)
سوم:انس بالله
الان شاید بگین اینا که همش یکیه،چون عبادت و خلوت هم برای خداست
خب پس اجازه بدهید من روشنتان کنم
تفاوت در اینجاست که اگر زمانی آن عبادت یا عبادات مخصوصی را که به آن ها عادت کرده یا خلوتی را که بدان انس پیدا کرده ازدستش بگیرند بدبخت میشود به تعبیر من، و به تعبیر آن بزرگ به وحشت می افتد
اما در انس بالله خلوت و جلوت فرقی ندارد توجه او فقط به هو است
در اولی و دومی انتخاب کننده بنده است اما در سومی خود خداوند انتخاب میکند...
مثال:کسی با رفتن به حج انس داردحال اگر به او بگویند آقا جون یه مومن داره خونشو ازدست میده توانایی پرداخت نداره آبروش در خطره شما هزینه سفر ایندفعه رو بده بهش تا مشکلش حل بشه اگر قبول کنه که اهل طبقات بالا و انس بالله است اگر قبول نکنه اهل انس به عبادته و خودش انتخاب کنندس...
یه بار من به شدت دچار انس به عبادت شدم یعنی اون عبادتی رو انتخاب کرده بودم که دلم دوست داشت و اونطوری دوست داشتم به خدا نزدیک بشم که خودم میخوام اما ای دل غافل که مقصود هو است روشی روباید انتخاب میکردم که برایم مقرر شده

 نکته طلایی:عمل به کاری کن که وظیفه توست نه خواست دل و نفست...
شماکدام انسی هستید؟؟؟


۲۳:۱۲
سوته دلان
۰۶ آذر ۹۷ , ۰۷:۱۳
سلام

به قول یه بنده خدایی میشه همون عُجب...
بدترین عُجب هم در عبادته که آدم رو از بالاترین درجه به پایین ترین درجه میکشونه!

پاسخ :

وعلیک السلام
نمیدونستم انس به عبادت میشه همون عجب...
واااییی عجب خیلی بده پناه میبرم به الله ازین عجب...
سیدحمید مشتاقی نیا
۰۶ آذر ۹۷ , ۰۸:۴۵
جالب و آموزنده بود

پاسخ :

تشکر جات فراوان
مـــــحـــــمدبـــــاقـــــر علیرضالو
۰۶ آذر ۹۷ , ۰۸:۵۹
سلام. قطعا اگر ما قرار بود برای زندگیمان بتوانیم برنامه ریزی کنیم،نیازی به شارع نبود.
انسانها در همین وضع همین قوانین راهنمایی و رانندگی مانده اند،چه رسد به وضع قوانین و برنامه برای عبادت دلخواه.
اگر عبادت،زندگی،خوشگذرانی ، بخشش و حتی جنگ و... ما از طریق ثقلین باشد،قطعا نجات خواهیم یافت.
الذین یقیمون الصلوة و یوتون الزکاة( کسایی که نماز میخونن، ولی نه نماز خشک و خالی،بلکه زکاتشون رو هم میدن و به فکر فقیر و دیگران هم هستند
یاعلی
زیبا بود.
ادمین وبلاگ تلنگر و تفکر

پاسخ :

سلام علیکم
باید به این نتیجه برسیم که تقدیر تکلیف سازه یعنی هر کس با توجه به تقدیرش باید وطیفه خاص خودش رو انجام بده مثلا طلبه ای رو میشناسم که بسیار به درسش علاقه داشت ولی مدتی مجبور شدبخاطر پدرش درسش رو رها کنه این یعنی انس بالله و عمل به تکلیف ...بعدا خداوند هم دستش رو گرفت هم مشکل پدر حل شد هم دوباره برگشت به علاقه اش
سپاس از شما
یاعلی
اقلیما ...
۰۶ آذر ۹۷ , ۱۰:۳۲
یاد این مطلب افتادم:
قطاری سوی “خدا” میرفت ، همه مردم سوار شدند …
به بهشت که رسیدن همه پیاده شدن و فراموش کردن که مقصد “خـدا” بود نه بهشت …
نمیدونم چه انسی هستم،باید بشینم بش فک کنم الان...

پاسخ :

خوشحالم که گفتید میخواید فکر کنید...چون هر چیزی که منو به فکر وادار کنه برام ارزشمنده واگر باعث بشم کسی حتی ذره ای فکر کنه هدیه بزرگی برام هست،وازتون بابت هدیه تون ممنونم
البته فکر میکنم یک انسی نباشیم گاهی انس بالله هستیم گاهی به عبادت گاهی هم به خلوت
امیدوارم انس های شما همیشه بالله باشه
مستر صفری
۰۶ آذر ۹۷ , ۱۱:۵۲
سلاام
من انسم به خداست
و یه کم به عبادت
ولی من انس به خدارو جدی می گیریم
و بقیه انس ها به نظرم میتونن متغیر باشن...

پاسخ :

سلام علیکم
خوش به سعادتتون...
در ظبقات بالا التماس دعا داریم
مجموعـه فرهنگـی {الصادقــِـین} علیهم السلام
۰۶ آذر ۹۷ , ۱۴:۵۴
سلام علیکم
مطلب خوبی بود در کل ، گفتم در کل چون با بعضی از جاها و تفاسیرش هم عقیده نیستم و نکته نظری دارم.

اما بد نیست یک مثال بزنم برای تفسیری که شما کردید و یا اون مؤلف بزرگوار کتاب داشته :

اگر انس به عبادت را با انس به خدا در بعضی از جاها متضاد بدانیم که باهم سازگاری نداشته باشند ، بهترین مثال این میتونه باشه:

و اذ قلنا للملائکته اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس أبی و استکبر و کان من الکافرین (سوره بقره)

در تفسیر این آیه آمده است که خداوند امر نمود سجده بر آدم را، اما ابلیس چنین گفت:
خدایا اگر من را از این کار (سجده بر آدم) معاف کنی ، در عوض چنان عبادتی برایت انجام میدهم که هیچ پیامبری و هیچ فرشته مقربی نتواند مثل من بجا آورد این عبادت را.
اما خدا در جواب فرمود:
عبادت باید انگونه که من میگویم باشد و الا این میشود تبعیت از هوای نفس نه اطاعت من(پروردگار).

شاید بهترین مثال این باشه.
اگه منابع سخنان رو خواستید اطلاع بدید ارسال میکنم.


بازم تشکر از مطلبتون
واینکه
شما و هریک از دوستان وقت گذاشتید و این نظر رو مطالعه کردید.

پاسخ :

سلام علیکم و رحمت الله
تشکر جات فراوان از شما 
بله این آیه خیلی ملموس تر میکنه مطلب رو...
امکانش هست جاهایی که با این مطلب هم عقیده نیستید رو بدونم بهره مند میشویم از اطلاعاتتان
نـــای دل
۰۶ آذر ۹۷ , ۱۴:۵۹
سلام..
استفاده کردیم..

سپاس..

پاسخ :

سلام علیکم
سپاس از شما که میخوانید و قلم رنجه میفرمایید
مجموعـه فرهنگـی {الصادقــِـین} علیهم السلام
۰۷ آذر ۹۷ , ۱۵:۱۴
سلام مجدد
و تشکر مجدد بابت اینکه وقت گذاشتید و نظر بنده رو مطالعه کردید
بیان اینکه کجای مطالب تاحدودی دقت بیشتر نیاز داشت و ناسازگار بود با ذائقه بنده نیاز داره که بحث تقریبا طولانی بشه و از حوصله دوستان بدور خواهد بود احتمال زیاد.
اگر خودتان مایل بودید پیامی بدید که سر فرصت در خدمت هستم.


تشکر
و آرزوی موفقیت شما و همه دوستان

پاسخ :

سلام علیکم.بله حتما بنده که مشتاق یادگیری هستم
نگران وقت وفرصت شما هستم که تلف بشه
مجموعـه فرهنگـی {الصادقــِـین} علیهم السلام
۰۷ آذر ۹۷ , ۲۲:۲۵
در راه نشر علم -البته اگه دانسته های ما علم حساب بشه- استفاده مفید از وقته نه تلف شدن وقت.

حالا که علم رو گفتم خوبه یک نکته ای رو درباره علم یاد آوری کنم ، اما این نکته رو در وبلاگ خودمون میزارم صفحه اصلی تشریف بیارید مطالعه کنید شما و بقیه دوستان و حتما نظر بدهید .

آدرس رو می نویسم که مشاهده کنید و دنبال:
http://al-sadeghein.blog.ir

اما در مورد این نکات مطلبتون
به وقتش به زودی مطالبی رو مینوسم اینجا یا در وبلاگمون.

پاسخ :

استفاده میکنم ان شاالله...
سپاس در هر صورت
مجموعـه فرهنگـی {الصادقــِـین} علیهم السلام
۰۸ آذر ۹۷ , ۰۰:۰۸
[الوعده وفا]

هرچی بیشتر حفظ کنیم، عالم تریم ؟؟!

علمی که بدنبالشیم چیه ؟!


امروزه هرکسی بیشتر سرش تو کتاب باشه رو چی خطاب میکنیم؟ عالـِم و آگاه !
و همه شروع میکنیم به: ....

ادامه در :
http://yon.ir/TsdsL

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

در جُستجوی عاشِقی

یَا مَــنْ بیـده کُــل مِفـتاح

السلام علیک فی آناء لیلک واطراف نهارک
Designed By Erfan Powered by Bayan