اصلاً حسین جنس غمش فرق می‌کند

تقوای وبلاگی

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از درجات تقوا این است که هر عملی  از انسان سر بزند یا واجب باشد یا مستحب...

حتی مباح هم نباشد

چرخیدن من در این وبلاگ کدام است؟؟؟

وای برمن اگر هیچکدام از این ها نباشد

پ.ن۱: زمزمه این روزهام با بغض:

من یتیمم و یه ارباب میخوام

به روی پات کمی خواب میخوام

ساقی کوثری بابا علی

من زدستات می ناب میخوام

سالگرد دومین سال فراق حریمش نزدیک است و دلم را فقط خودش میتواند آرام کند

#دلتنگ بابا علی

پ.ن۲: روز شماری میکنم جمعه بیاد برم مشهد روبروی گنبد اینو بخونم:

"زحمت مستی ام به گردن کیست

 جز تو که عاشق شراب تو ام؟ 

ساقی این قدر مهربان و رئوف؟ 

با مرامی رضا،خراب تو ام! 

 شک ندارم که دوستم داری

 گرچه من مایه ی عذاب تو ام

خودمانیم،بس که آقایی! 

بعد مرگم سه بار می آیی

  تا که زیر لحد بفهمم،در 

سایه ی لطف بی حساب تو ام  

پ.ن۳:به نظرتون استخاره با نرم افزار یا اینترنتی درسته؟؟

پ.ن۴:سر از پا نمیشناسم میلاد بی بی جان ، بهترین روز برای دختر بی بی هست:))))

۱۲:۵۳
ناشناس
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۳:۰۴
به نظرم درسته.چون تصادفی یه آیه رو میاره بعد با توجه به مفهوم میگه خوبه یانه

پاسخ :

اوهوم
ممنون...
ولی اونکسی که براش تعریف کرده این آیه خوبه یا نه باید بلد میبوده...
که مطمعن نیست نه؟
Blue Moon
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۳:۲۱
به نظر من کلا هی استخاره گرفتن کار درستی نیست دیگه چه برسه به استخاره ی آنلاین! :)

پاسخ :

من کلا یه بار استخاره گرفتم
و خواستم بدونم اینجوری درست هست یا نه؟
چون این روزا استخاره لازمم 
نمیتونم تشخیص بدم خوب و بد رو
واینکه دیدم علما استخاره میگرفتند
😂مهسا😂 اا
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۳:۳۸
فک نکنم

پاسخ :

اوهوم
ممنان:)
آلاء ..
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۳:۳۸
رفتی مشهد کلی سلام مارو برسون به اقا
من کلا اهل استخاره گرفتن نیستم اون هارو هم خبر ندارم

پاسخ :

چشم به روی چشم:))
منم نیستم 
اما دلم میخواد واسه کارهام استخاره بگیرم یکم از گیجی دربیام
Blue Moon
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۳:۳۹
استخاره برای موارد خیلیییی خاصه،چون اگه استخاره گرفتی جوابش هرچی بود دیگه حتما حتما باید انجام بدی،به خاطر همین تا حد ممکن باید سعی کرد با منطق و مشورت جلو رفت با این حال میتونی زنگ بزنی برات استخاره بگیرن،اینجور به نظرم بهتر باشه ":)

پاسخ :

من خودم فکر میکردم برای موارد خیلی خاص و ضروریه
ولی چند وقت پیش دیدم خیلی از روحانیون برای کارهایی که  خیلی ضروری هم نیستن استخاره میکنن
یه جور مشورته باخدا
و جوری که من پرسیدم عمل بهش واجب نیست
ولی آدم از عذاب وجدان میمیره اگه عمل نکنه:))
ممنووووووونم:)))
لوسی می
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۳:۴۸
درستش که به نظرم درسته، چون خوب و بدِ آیه و صفحه رو با توجه به قرآن تنظیم کردن از خودشون که ننوشتن! قرآنهای مجید قبلا این آپشن رو داشت و بالای صفحه تعبیر خوب و بد استخاره رو نوشته بود. مامانم یکی شو داره :)
اما روح نداره دیگه. آنلاینش بی‌روحه.

پاسخ :

اوهوم
آره همینطوره وقتی یه نفر نورانی برات بگیره یه چیز دیگس
عاقا اصلا اینکه استخاره بگیریم واسه کارهای غیر ضروری درسته؟
مثلا این مطلبو پست کنم یانه؟
برم واسه فلان کلاس ثبت نام کنم یانه؟
و....

Blue Moon
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۳:۵۴
خواهشششش D:

پاسخ :

:))
عاقبتتون به خیر 

لوسی می
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۳:۵۸
به نظرم یه حرمتی هم باید حفظ بشه دیگه. مثلا اینکه این پست رو منتشر کنم یا نه آخه؟🤔😐
و در موارد محترم و قابل بررسی بستگی به حجم دودل بودنت داره دیگه. اول فکر و عقل و خرد بعد اگر جواب نداد استخاره. مثلا من خودم برای سر کار رفتن یا نرفتن استخاره کردم.

پاسخ :

عه پست که خیلی مهمه
مثلا یه چیزی منتشر کنی چند نفر که اونو میخونن رو منحرف کنی و...
و نتیجه عکس بده
آره راس میگی حرمت کلمه خوبی بود دنبال همینجور چیزی بودم
تشکرجات فراوان :)))
خیر ببینی ننه
آقای بیدل
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۴:۰۰
حس خوبی ندارم به استخاره ی اینشکلی . استخاره فقط کنج حرم امام رضا با قرآن 😍

پاسخ :

خب آخه منی که این روزا خنگ شدم حرم امام رضا از کجا بیارم:))
بعدم خودم که نمیتونم استخاره بگیرم :(((
مردی بنام شقایق ...
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۴:۰۰
سلام

تا اونا که من شنیدم استخاره نیاز به نفس داره ینی کسی که صاحب صلاحیت باشه و ارتباط داشته باشه با قرآن
لذا از قدیم رسم بود پیش بزرگان میرفتن برا استخاره

اونم تو موارد مهمی که همه ابعادشو آدم بررسی کرده و مشورت هم کرده و نهایتا 50-50 شده نظرش

خود استخاره ینی طلب خیر کردن نه الزاما قرآن باز کردن

پاسخ :

سلام علیک
بله اگر نفری که استخاره رو میگیره ازون اهل دلا باشه که خیلی عالیه
اما یه روحانی چند وقت پیش گفت نیازی نیست حتما کسی براتون بگیره خودتون هم میتونین...


پس چرا انقدر بقیه که مثلا مذهبی ان و ... استخاره میگیرن؟
یعنی اونا همه ابعادو برسی کردن و شده ۵۰-۵۰بعد استخاره گرفتن؟
لوسی می
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۴:۰۹
پست خیییییلی مهمه ولی انصافا عقل در این زمینه به شخصه چاره سازه و نیازی به استخاره نیست خدایی!😁😉

پاسخ :

باور میکنی عقل من گاهی رد میده و جواب هیچی رو نمیده؟؟؟
مثلا پست قبلی که رمز دار کردم براهمین بود
یه پستم چند وقت پیشا با عنوان تناقض منتشر کردم که پشیمون شدم :(((
انا خنگ:(((
البته گاهی:))
آقای بیدل
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۴:۱۲
خنگ ؟!؟! :|
زیر قُبّه نه ولی گوشه ی صحن آزادیم نمیشه ؟!
چرا که نه ؟! خودتون بگیرین خو .
به نظرم اون حالت اضطرار توی جواب دادن استخاره اثر زیادی داره و این خالت فقط در خود شما هست .

پاسخ :

بلی:((
اخیرا عقلم رد داده اصلا کار نمیکنه:(((
نه هرجای حرم میشه منظورم این بود من الان ازحرم دورم و وقتی نیاز داشته باشم نمیتونم برم حرم:((
آخه یه آیه رو که میخونم نمیتونم تشخیص بدم این الان خوبه یا نه:((
همون خنگی که گفتم
آقای میم
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۴:۲۸
سلام

با نظر جناب شقایق موافقم. 
راجع به سوالتون از جناب شقایق هم اینکه اونی که از بزرگان برای سفارش به بقیه رسیده و ماها تا الان شنیدیم همونیه که جناب شقایق فرمودند. اونهایی که زیادتر استخاره میکنن ندیدم تا به حالا به کسی توصیه این کار رو بکنن. یه مسئله شخصی مونده براشون و توصیه عمومی نکردن. 

پاسخ :

و علیک السلام

یعنی بهتره خودمون استخاره نکنیم؟
سپاسگزارم بابت قلم رنجه 
آقای میم
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۵:۲۶
نمیگم خودتون استخاره نکنید
میگم اگه بزرگی میتونه استخاره کنه خیلی خیلی خیلی بهتره

پاسخ :

اوهوم بله بله
اهل دل اگر یافت شود که نور علی نور است
مردی بنام شقایق ...
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۵:۲۶
شاید باورتون نشه ولی تا الان یادم نمیاد استخاره کرده باشم 

چیزی که تو مفاتیح هست تا اونجا که یادمه دو رکعت نمازه بنام استخاره و طلب خیر کردن

اصولا خیلی 50 50 گیر نکردم
غالبا با مشور و بررسی بیشتر یه طرف قضیه سنگین تر شده
حتی برا ازدواج که غالبا مردم استخاره میکنن من نکردم چون نیازی نبود

پار امترهام مشخص بود
صحبت هم کردیم
بررسی هم کردیم

تهش هم به این نتیجه رسیدم که ایشون 70 درصد موارد رو داره و تصمیمم رو گرفتم. لذا نیازی به استخاره نبود

تو چیزای کوچیک و بی اهمیت که اصن بنظرم یه جورایی اشتباه هم هست. یه جورایی پایین آوردن شان قرآنه

اگه واقعا طرف مذهبیه و براش قرآن مهمه باید ببینه چی توش هست! بر اساس اونچه که تو متن قرآن و احادیث معتبر اهلبیت هست سعی کنه درست رو تشخیص بده که تقریبا 99.99 درصد موارد امکانش هست.

استفاده از قرآن صرفا برای باز کردن و انیکه فلان کارو بکنیم یا نکنیم (نمیگم بده ها!) ولی بنظرم استفاده ی کاملا حداقلی از قرآنه. شایدم من اشتباه فکر میکنم

پاسخ :

شاید باورتون نشه ولی منم یه بار استخاره کردم اونم تو یه پست که چندین نفر بهم گفتن استخاره کن

استفاده از قرآن صرفا برای استخاره و این موارد  که اصلا نمیپسندم ولی در کنار این کتاب زندگی فکر میکنم بتونیم جواب سوالامونم ازش بگیریم 
این طلب خیر در تعریف استخاره که امام صادق گفتن فکر میکنم با این استخاره ای که من میگم متفاوت باشه 
نمیدونم والا ولی عقل ناقصم میگه شما درست میگین 
اما اینکه اون اهل دلایی که دیدم و زیاد استخاره میکنن رو نمیتونم هضم کنم

... به دنبال حقیقت ...
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۵:۳۲
ترجیح می دم به جای استخاره کردن خود قرآن رو باز کنم و از یه جاش شروع کنم به خوندن به نیت این که خدا جواب سوالم رو به یه طریقی بهم بده...
و داده...الحمدلله

پاسخ :

یافتم همینه
منم منظورم از استخاره همینه 
و فرق چندانی با استخاره نداره
در استخاره هم خدا با کتابش راهنماییت میکنه

ناشناس
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۵:۵۲
به تعبیر حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه : استخاره یکی از اسرار شیعه است
و داستانهای عجیبی هم درباره استخاره ذکر کرده اند

اما دو نکته:
1)در استخاره شخص استخاره کننده مهم است
و فقط صرف لفظ آیه مهم نیست بلکه من بزرگانی را دیده ام که با یک آیه جوابهای مختلفی در موارد مختلف می دادند
2)همینطور که جناب شقایق گفتند استخاره طلب خیر کردن از خداست
و در بعضی از روایات نمازی برای استخاره ذکر شده است که اگه دسترسی به فردی جهت استخاره نداشتید به نظرم به دستور اون روایت عمل کنید

پاسخ :

این تعبیر که از استخاره فرمودن با این چیزی که من از استخاره میگم متفاوت نیست؟
یعنی استخاره ای که به معنای طلب خیر هست با این استخاره فرق نداره؟
چون اون استخاررو زیاد بهش توصیه شده که طلب خیر کنیم
مورد یک خیلی خوب بود ممنون
نماز استخاره فکر کنم همون طلب خیر باشه و چیزی که الان مد نظرمه متفاوت باشه

... به دنبال حقیقت ...
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۶:۱۴
منظور شما این نیست
اگه این بود که نمی گفتین من خودم نمی تونم...

باز کنید بخونید...بالاخره می رسید به یه آیه ان شاءالله که خدا جواب میده بهتون
اگه قرار بود من و شما نفهمیم برای همه نازل نمی شد...نقطه قوت اسلام هم همینه

پاسخ :

چرا باور کنید
آخه یه بار یه سوال اعتقادی برام پیش اومد
رفتم سراغ قرآن ...
بیشتر گیج شدم ...
گاهی هم قشنگ یه چیزو از قرآن فهمیدم و ذوق مرگ شدم 
با جمله آخر شدید موافقم...
تقصیر از منه که گاهی نمیفهمم
آقای بیدل
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۶:۱۵
منظور منم همونی هست که به دنبال حقیقت گفت

پاسخ :

وای چه کار باحالیه
حتما رفتم حرم روبروی گنبد امتحان میکنم
الحمدلله که خدا امام رضا رو بهمون داد
الحمدلله...
الحمدلله...
ناشناس
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۶:۲۴
منظور مرحوم آیت الله بهجت رحمت الله علیه همان استخاره مرسوم با قرآن می باشد

و همچنین نماز استخاره هم یکی از انواع استخاره است که به نظرم با آنچه مدنظر شماست متفاوت نیست

پاسخ :

چه جالب!
در رابطه با این نماز هم باید مطالعه کنم چون نمیفهمم با نماز چطور جواب سوالمونو بگیریم...
باید ببینم چطور هست...
سپاس
ناشناس
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۶:۲۹
در ضمن استخاره با تفأل فرق داره
استخاره با قرآن کار هرکسی نیست
و اون چیزی که شما انجام دادید و دیگران مثل جناب شقایق و به دنبال حقیقت گفتند بیشتر شبیه تفأل است
و البته طبق بعضی از روایات تفأل به قرآن مذموم است و براساس آن عده ای از علما فتوای به حرمت آن داده اند

پاسخ :

ببخشید که باز سوال میکنم
منظورتون رو متوجه نشدم الان فرق تفال با استخاره چیه؟
مثل همن که؟
قرآن رو باز میکنیم و از خدامیخوایم جوابمون رو تو آیاتش بهمون راهنمایی کنه
رزمنده ..
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۸:۰۰
سلام مومن. جزاکم الله خیرا


عید شما مبارک


عرض کنم که شخصی رفت پیش امام هادی سلام الله علیه و آله و گفت: "ما چه کنیم که از شما دوریم و نمی تونیم مدام خدمت برسیم؟"
امام فرمود: "کافی است ما را صدا بزنی"



عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
یا علی

پاسخ :

سلام علیکم
پس تو این شب که بابا جانم خوشحال ترینه 
عیدی میده 
و تحویل میگیره 
از اعماق جانم با تمام سلول هایم صدایش میزنم
باباجاااااااانم!!!!دل تنگمو دوا تویی
میلاد حضرت مادر مبارک
فرشته ی روی زمین
۰۶ اسفند ۹۷ , ۱۹:۵۷
سلام : ) 
اولین متنت واقعا به فکر واداشتمان =_=
درمورد استخاره هم منم جزو سردرگان هستم : | خوندم که شیطان خیلیییی زیاد میتونه توش دست ببره...و میگن برای کارهای خیلیییی خیلییی ضروری استخاره بگیرید(منم برام مبهمه که چجور بعضیا هر دقیقه استخاره میگیرن)
تجربم هم من فقط یه بار استخاره گرفتم اونم اینترنتی بود : | و از سایت شهید آوینی چون دسترسی نداشتم به یه روحانی که برام بگیره...  اینم بگم تو استخاره نیت باید تقریبا این شکلی باشه که آدم بگه خدایا ازت طلب خیر میکنم و آیا خیری بر من هست تو این کار ؟...
@*میلاد بانوی دوعالم مبارک*@

پاسخ :

و علیک السلام:)
الحمدلله کاش خودم عامل باشم...
آره واسه منم یه چیز مجهولی هست
اما وقتی جناب ناشناس از قول آیت الله بهجت گفتن که از اسرار شیعه هست دوست دارم بهرمند بشم ازش...
عزیزم ممنونم
ان شاالله در پناه حضرت مادر باشی
عید تو هم مباااااارک
اردیبهشت ..
۰۶ اسفند ۹۷ , ۲۱:۰۱
سلام 
عزیزم مشهد رفتی توروخدا برای خواهرم دعا کن

پاسخ :

سلام عزیزم
چشم به روی چشم
شب میلاد مادره باباعلی عیدی میده...
از بابا جان برای شفای خواهر التماس دعا بخواین
اردیبهشت ..
۰۶ اسفند ۹۷ , ۲۱:۰۲
عیدتم مبارک عزیزم.الهی که هرروزت عیدت باشه

پاسخ :

عزییییییزم...
ان شاالله زندگیت سرشار از نگاه مادر باشه
ممنونم
سالار
۰۷ اسفند ۹۷ , ۰۷:۵۷

سال گشت میلاد بی بی دو عالم ،حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها، بر عالمیان ، مسلمانان ، شیعیان، ایرانیان ، سادات ایرانی، زنان ایرانی ، مادران ایرانی، و به خصوص بر دخت کوچولویش، سادات خانم فرخنده و مبارک باد.

انشااله یه روز( روز بسیار نزدیک) خودت طعم شیرین مادر بودن را بچشی.

دین بر سه وجه است: حقیقت ،طریقت و شریعت .اما به نظر شما بر وجه شریعت تمرکز بیشتری داری!

همانطور که بعضی از دوستان در کامنتهای  شان توضیح داده ان، وقتی عقل،تجربه و مشاوره از خبرگان امر پاسخ نداد،باید سراغ استخاره رفت. استخاره از قرآن شرایط و هنجارهایی دارد که بهتر اس رعایت گردد. اتفاقا در قم و مشهد افراد شایسته ای هستن که این کار را انجام می دهن و به روشنی تشریح و تفسیر نیز می کنن.

پاسخ :

بی بی جااااانم بی بی جاااااانم
میلاد بی بی بهترین روز دختر بی بی هست
تشکرجااااات فراوااااااان
برشما هم مباااارک باشه ان شاالله از بابا جانمون عیدی بگیرید:)))

بنده هم با توجه به عقل خودم میدونم گرفتن استخاره در هر کاری درست نیست
اما برام سوال پیش اومد که چرا بعضی ها که مذهبی هم هستند و انسان هایی عاقل و درستکاری چرا همیشه استخاره میگیرند
حتی وقتی خاطرات علمای بزرگ رو هم میخونی پای استخاره در امورشون در میان است

آقای به دنبال حقیقت روشی رو گفتن برای پیدا کردن سوالشون که شبیه همون استخارس ولی من بیشتر خوشم اومد
که باز جناب ناشناس گفتن این تفال هست که با استخاره فرق داره و بهش توصیه نشده
بلاخره من الان قاطی کردم 

سالار
۰۷ اسفند ۹۷ , ۰۹:۲۱

شرایط استخاره در مفاتیح الجنان آمده اس.

به احتمال قوی آن بزرگان نیز با حربه عقل ، کوله بار تجربه و مشاوره با خبرگان؛ره به جایی نبرده ان که به سراغ استخاره رفته ان!!!

پاسخ :

بلی
قبلا یه نگاهی انداخته بودم
پس الان به نظر شما استخاره اینترنتی درست نیست دیگه؟
حتی اگه عقلو بکار برد و همه کاروکرد بعد استخاره گرفت؟
سالار
۰۷ اسفند ۹۷ , ۰۹:۳۸

منظور از بکارگیری عقل این نیست که یه ربع فکر کنی بعد بگی عقلم به جایی قد نداد ،پس برم استخاره بگیرم!!! شما باید موضوع مربوطه را بر روی کاغذ بیاوری و تمامی عوامل موثر بر موضوع را ترسیم و راجب هریک استدلال به خرج دهی و به یک نتیجه برسی .سپس با تجاربت مقایسه نمایی و تتمه کار را با اهل خبره و معتمد در میان بذاری و اگر به نتیجه نایل نشدی؛اونوقت به استخاره متوسل شوی.

بله،استخاره اینترنتی نداریم،ان چه که هست تفال اس نه استخاره؛استخاره همراه با توضیح و تفسیر و رهنمود است.

پاسخ :

ببخشید واقعا انقدر سوال میپرسم
بله این مواردی که گفتید رو میدونم
دررابطه با تفاوتی که برای استخاره و تفال گفتید
من یه کلیپ دیدم از آیت الله بهجت که استخاره میگرفتن برای بقیه و فقط میگفتند خوبه یا بد توضیح و تفسیری نمیکردند!
یعنی شما میگین اون تفال بوده؟؟
سالار
۰۷ اسفند ۹۷ , ۰۹:۴۴

راستی در چه رشته ی فارغ التحصیل شدی؟؟

با تکنیک های تصمیم گیری از جمله نمودار ون آشنا هستی؟؟

موضوع را در قالب نمودار ون در بیار و گام به گام با تحلیل جلو برو ببین به چه نتیجه ای میرسی؟

پاسخ :

در علوم پزشکی تحصیل نموده ام
والا ما ۴واحد روانشناسی پاس کردیم که دو واحد دررابطه با اعتیاد و این مسائل بود دوواحد دیگه هم نظریه های مختلف  و روان شناسی و اینا بود
ون نشنیدم
سالار
۰۷ اسفند ۹۷ , ۰۹:۵۴

استخاره با تفأل فرق دارد، در استخاره انسان واقعا بین دو راه متحیر است و بعد از مشورت با اهلش و تفکر و تعقل .... راهی نمی تواند پیدا کند و از خدا طلب خیر می کند و همچنین در استخاره طلب خیر دنیا و آخرت است از خداى سبحان، بدین معنا که کسى که استخاره مى کند تنها خیر دنیا را در نظر نمى گیرد بلکه خیر دنیا و آخرت را توأمان در نظر مى گیرد.. اما تفأل آینده نگرى و پیش بینى آینده به جهت این است که براى ما معلوم شود مریض خوب مى شود یا مى میرد،  گمشده اى پیدا مى شود یا نه، فلانی با من دوست می شود یا نه؟ فلانی رابطه اش را با من ادامه می دهد؟ و... این گونه تفأل زدن به قرآن مورد نهى قرار گرفته است و این غیر از استخاره گرفتن به وسیله قرآن است.

اینک نظر شما را به پاسخ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی جلب می کنم:

سلام علیکم
تفاوت بین استخاره و تفأل به قرآن چیست؟
مثلاً اگر جواب استخاره، بد باشد در مقام عمل یا غیر آن به چه معنی است و چه تفاوتی با جواب بد تفأل دارد؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
ابتدا لازم است معنای استخاره را بدانیم.
استخاره دو معنی دارد: یکی از آنها معنای حقیقی استخاره است (یعنی استخاره ی مطلق) و در اخبار و روایات ما از آن بیشتر نام برده شده و پیش خواص متعارف است و آن، طلب خیر نمودن از خدا است.
این نوع استخاره در تمام کارهایی که انسان می کند، خوب و مستحب است.
معنی دیگر استخاره این است که پس از آنکه انسان به کلی در امری متحیر و وامانده شد، به طوری که نه عقل، او را به خوبی و بدی آن، راهنمایی کرد و نه عقل و مشورت دیگران، راه خیر و شر را به او فهماند و نه خدای جهان در باره ی آن کار، تکلیفی و فرمانی داشت که راهنمای او باشد، در این صورت که هیچ راهی برای پیدا کردن خوب و بد در کار نیست، اگر یکی پیدا شود و انسان را به یک سوی کار، دلگرم کند و با اراده ی راسخ و امیدوارانه به کار وادار کند، چه منّت بزرگی به انسان دارد. اینجا دینداران می گویند: خدای عالم که پناه بیچارگان و دادرس افتادگان است، در حالت تحیر و دودلی، یک راه امیدی بر روی انسان باز کرده و اگر انسان با این حال اضطرار به او پناه ببرد و از او راهنمایی جوید، خدای جهان که قادر بر پیدا و نهان است، یا دل او را به یکسو میکشاند و راهنمای قلب او می شود که او مقلب القلوب است، یا دست او را به یک طرف تسبیح می اندازد (در هنگام استخاره با تسبیح) یا در استخاره با قرآن به وسیله ی قرآن، دل او را گرم می کند.
درباره ی استخاره با قرآن، روایاتی از پیشوایان معصوم ـ علیهم السلام ـ نقل شده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1 ـ روایت شده است که یسع بن عبدالله قمی به امام صادق(ع) عرض کرد:
گاهی میخواهم کاری انجام دهم ولی متحیر هستم که آیا انجام دهم یا نه؟
امام صادق(ع) به او فرمود: «هنگام نماز ـ که شیطان از هر وقت دیگر از انسان دورتر است ـ قرآن را بگشا، اولین آیه ای که در آغاز صفحه دست راست میبینی، عمل کن».
2 ـ از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمود: «هنگام استخاره با قرآن، ابتدا سه بار سوره ی توحید را بخوان. سپس سه بار صلوات بر محمد و آلش بفرست، سپس بگو:
اللَّهُمَّ إِنِّی تَفَأَّلْتُ بِکِتَابِکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ فَأَرِنِی مِنْ کِتَابِکَ مَا هُوَ الْمَکْتُومُ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فِی غَیْبِک
یعنی: خدایا به کتاب تو تفأل می زنم، و بر تو توکل می کنم و از کتابت آنچه را که در نهان غیب تو، پوشیده شده به من بنمایان.
پس از این دعا، قرآن را بگشا و از سطر اول، صفحه ی سمت راست، مقصود خود را به دست آور».
3 ـ وقتی خبر تولد زید را به پدر بزرگوارش امام سجاد(ع) دادند، امام(ع) به اصحاب خود رو کرد و فرمود: « نام این کودک را چه بگذارم؟
هر کس، نامی گفت.
حضرت قرآن طلبید قرآنی را به آن حضرت دادند، به قرآن تفأل زد، این آیه آمد: لا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکُلا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَی وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا.
بار دیگر قرآن را گشود، این بار در آغاز صفحه اول قرآن، این آیه آمد:
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ.
امام سجاد(ع) به این دو آیه نظر انداخت و دید هر دو در مورد جهاد در راه خدا است و از آنچه که رسول خدا(ص) و علی(ع) در مورد زید فرموده بودند که در صلب امام سجاد(ع) پدید می آید، دریافت که این کودک همان زید است، آنگاه مکرّر به حاضران فرمود:
سوگند به خدا این همان زید است و نام او را زید گذاشت.».
البته کسانی که از استخاره نهی می کنند نیز به روایتی که شیخ بزرگوار کلینی از امام صادق(ع) روایت کرده است استناد می کنند که «به قرآن تفأل مکن».

پاسخ :

یه دنیا ممنون بابت وقتی که برای من حقیر میزارید
استفاده کردم
عاقبتتون بخیر
ببخشید شما لینک ندارید؟
سالار
۰۷ اسفند ۹۷ , ۱۰:۰۴

تذکر این نکته نیز لازم است که کسانی که با قرآن، انس و الفتی ندارند و محکم و متشابه آن را نمی شناسند و از علم تفسیر، بهره ای ندارند، باید از استخاره و تفأل با قرآن، سخت بپرهیزند و آیات خدا را به بازی نگیرند، شاید این حدیث شریف در اصول کافی( منظور:«به قرآن تفأل مکن»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج 2، ص 629) خطاب به این دسته از افراد باشد.

زیرا استخاره و تفال معمولاً معنای یکسانی دارند، چنانکه در دعای استخاره با قرآن می گوییم: «اللهم تفألت بکتابک، یعنی خدایا به کتاب تو فال می زنم» شاید بتوان این فرق را هم قائل شد که از میان انواع استخاره، استخاره هایی که ابزار محسوسی مثل قرآن، تسبیح، دیوان، شعر، کاغذ و …. دارند، آنها را فال هم می گویند و استخاره هایی که هیچ ابزاری جز دعا و قلب ندارند، آنها را فقط استخاره می گویند.

پاسخ :

الان نمیتونم تمرکز کنم
ان شاالله میام و با دقت مطالعه میکنم هم متن قبل رو هم این متن رو...
ومن الله التوفیق...
یاعلی
سالار
۰۷ اسفند ۹۷ , ۱۰:۱۵

خواهش می کنم،کاری نکردم که

باشه،سرفرصت یه بار دیگه مرور کن

نه لینک ندارم

+ اگه وقت داری در مورد تکنیک های تصمیم گیری  یه کم مطالعه کن.

پاسخ :

اختیار دارید خیلی هم ممنونم
شما همون جناب سالار قسمت درباره عاشقی نیستین؟؟

چشم میخونم ان شالله
محمد برزین
۰۷ اسفند ۹۷ , ۱۴:۳۰
و آن روایت از امام کاظم را بیاد بیاور که فرمود کافیست لبانتان تکان بخورد تا ما جوابتان را بدهیم . 

ما به سالگرد سه سالگی نزدیک میشیم. 
دلتنگ نیستم 
چون دلی نمانده 

پرنده از قفس پریده
دعا بفرمایید. 

پاسخ :

جانم فدایشان...

میترسم اجل مهلت ندهد 
میترسم چشمان نالایقم محروم شود از دیدار دوباره بارگاهشان

تشنه آب فراتم ای اجل مهلت بده...
ریحانه
۰۷ اسفند ۹۷ , ۱۹:۲۰
یکی از کارهای مستحب؛ به روز کردن وبلاگ هست تا دل خوانندها شاد بشه.
از ما گفتن بود ؛)

پاسخ :

والا من که فرت و فرت پست میزارم:)
فکر کنم ثواب دونم پر شده باشه نه؟
نویسنده یافاطمه
۰۸ اسفند ۹۷ , ۰۰:۰۱
زحمت مستی ام به گردن کیست؟....
امام رضا عاشقم کردی و حالا نمی طلبی؟...

پاسخ :

مگه میشه؟
امامی که من میشناسم مهربون تر از این حرفاست
معجزه بسیار دیده ام ازایشان
میطلبند شما همت کنید میطلبند
ا
انـ ـــار
۱۳ اسفند ۹۷ , ۰۱:۳۵
به منم رمز پست رمز دار رو می دید؟

پاسخ :

آری:)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

در جُستجوی عاشِقی

یَا مَــنْ بیـده کُــل مِفـتاح

السلام علیک فی آناء لیلک واطراف نهارک
Designed By Erfan Powered by Bayan